Van de dagen: Het Woord

Arcadisch Woordenboek...

dinsdag, april 19, 2005

Woord 080



halszaak




"Voor Campert is literatuur leuk, maar geen halszaak, zo lijkt het. Regelmatig wordt hem oppervlakkigheid verweten. Daarover haalt hij zijn schouders op. Misschien past zijn werk niet binnen de Nederlandse literatuur? De schrijver oppert het voorzichtig: ‘Ik denk ook dat het soort schrijven dat ik beoefen hier minder wordt gewaardeerd dan bijvoorbeeld in Engeland of de VS. Ik ben beïnvloed door de Angelsaksische literatuur, waar het gebruik van het understatement als stijlmiddel vrij normaal is. […] Als ik oppervlakkig ben, dan ben ik oppervlakkig, maar dat kun je me dan niet verwijten.’"

Vindplaats: Over Remco Campert op Nedweb, Literatuur in context.
Woorduitleg: zaak om zwaar aan te tillen

Woord 080 - halszaak - Di 19/04/2005





Powered by Blogger