Van de dagen: Het Woord

Arcadisch Woordenboek...

woensdag, december 21, 2005

Woord 290


entertoets



"Toen ik om de sfeer op te snuiven in een aantal nummers van Kunsttijdschrift Vlaanderen bladerde, las ik ook de korte boekbesprekingen aan het eind van elk nummer. De enigszins vaste poëzierecensent schreef op een jaar tijd drie keer het woord 'postmodernisme' in een negatieve context; hij had het onder andere over een “schreeuwerig postmodernisme”. Gelijkaardige zaken hoorde ik over een inzending voor de Soetendaelewedstrijd (waar ik in de jeugdjury zetel) zeggen: “Het schreeuwt het postmodernisme!” Ik verdedigde – in het mekka van de entertoets en van de gevoelspoëzie – een reeks van vier prozagedichten die voor mij op een ongrijpbare manier de wetten van de thermodynamica verbeeldden. (Bart De Block heet de dichter, beste nieuwsgierige uitgevers, redacteurs, tijdschriftenmakers,... en een derde prijs was zijn deel.) Blijkbaar was er voor een aantal juryleden iets not done aan zijn gedichten.
Postmodernisme is bij sommige jonge dichters een scheldwoord geworden. Het maakt duidelijk teveel geluid en men is op zoek naar stilte. Stilte is toch de tegenhanger-term in die recensies in Vlaanderen."

Vindplaats: Xavier Roelens in "Wat is het postmodernisme?" op zijn eneris.web-log - 15/12/2005

Woord 290 - entertoets - woe 21/12/2005





Powered by Blogger