Van de dagen: Het Woord

Arcadisch Woordenboek...

vrijdag, april 21, 2006

Woord 411


ochtendgymnastiek




Martin van Kralingen schrijft: “Hierbij mijn beschrijving van geluk, of is het schoonheid, of de beleving daarvan, of dat ik dat kan beschrijven, of dat de beschrijving van die beleving weer beleefd wordt? Alweer zo’n 30 jaar word ik met grote regelmaat dolgelukkig van Glenn Goulds ‘Goldberg Variaties’. Op ochtenden zoals vandaag, wanneer in alle vroegte het zonnetje via de erker door het glas in lood figuren op de vloer schrijft en boven de tuindeuren in de achterkamer een strakblauwe lucht zichtbaar wordt, dan is dit de muziek waarop mijn bloed in beweging komt.Jawel, vroeger – bij mijn moeder thuis – stond ’s morgens de radio aan en werd ik overrompeld met de pianoklanken van de enigszins oubollige ‘ochtendgymnastiek’; het ‘Nederland in beweging’ van die tijd. Zou daar de basis zijn gelegd?Feit is, dat het pianospel van Gould, met die fantastische aanslagen van een echte linker- en een echte rechterhand tot een geweldige transparantie in deze meerstemmige exercities leidt. En als ik hem dan af en toe neuriënd er bovenuit hoor klinken, dan is het net of de man op zijn afgezaagde keukenstoel bij mij in de achterkamer ook in trance raakt van dat prachtige ochtendlicht en van die blauwe lucht.

Vindplaats: vrijdag, april 07, 2006 – Stariklog – Martin van Kralingen op “Kunst die mij gelukkig maakt”





Powered by Blogger