Van de dagen: Het Woord

Arcadisch Woordenboek...

woensdag, juli 04, 2007

Woord 824


Woe 4/7/2007 – Woord 824 – ketting

ketting

Een gedicht mag voor mij best hermetisch zijn. Dat zet aan tot creatief lezen. Zo'n schijnbaar hermetisch gedicht geeft mij als lezer een enorme vrijheid. Er word je geen enkel feit opgedrongen, je kan er alle kanten mee op. Een gedicht mag best wel uit de band springen. Poëzie moet voor mij niet altijd betekenisvol zijn. Een aaneenschakeling van woorden die als een gesmeerde ketting loopt, vind ik vaak prachtig. Poëzie mag me ook beroeren, ontroeren. Natuurlijk hou ik van poëzie die raakt. Ooit zei iemand me dat ze een gedicht pas goed vindt als de haartjes van haar onderarm gaan rechtstaan. Dat heb ik ook wel: als er een trilling teweeg wordt gebracht, een rilling over mijn rug, of als ik even ga slikken of uit mijn evenwicht raak. Maar dat hoeft niet hoor, toch niet steeds opnieuw.

Vindplaats: Interview met Rita van Hauwermeiren – Meander





Powered by Blogger