Van de dagen: Het Woord

Arcadisch Woordenboek...

donderdag, augustus 09, 2007

Woord 860


Do 9/8/2007 – Woord 860 – kraakhelder

kraakhelder

De taal van Bernlef is als een vrieslucht: betoverend, kraakhelder en alles toont zich in messcherpe contouren. Dat maakt mij al jaren tot een enthousiast lezer van zijn boeken. Van geen enkele schrijver heb ik zozeer als bij hem het gevoel: ik wilde dat ik zo kon schrijven! Zo strak, zo gewoon, zo ingetogen maar tegelijk met een scherp waarnemingsvermogen waarin je de compassie met zijn onderwerp voelt rillen. Zelden word ik door hem teleurgesteld. Er zijn wel eens mindere boeken, maar een volgend boek maakt de teleurstelling dan weer ruimschoots goed.

Vindplaats: Een schilder en zijn muze. Recensie over Op Slot bij Piet van Die.





Powered by Blogger