Van de dagen: Het Woord

Arcadisch Woordenboek...

donderdag, januari 22, 2009

Woord 878


Do 22/1/2009 – Woord 878 – burgemeestersziekte

burgemeestersziekte


,,Freddy van Delhaize'' is niet meer - 18/06/2005
BRUGGE - Freddy Cosaert (59), beter bekend als Freddy van Delhaize'' of ,,Freddy van de Markt'', is in Brugge overleden. Jarenlang baatte hij de kruidenierszaak Delhaize op de Markt uit, en graag had hij er nog enkele jaren bijgedaan, maar een slepende ziekte besliste er anders over. Freddy bleef echter ook in moeilijke omstandigheden goed gehumeurd. Zo zei hij schertsend dat hij aan de ,,burgemeestersziekte'' leed, nadat hij in oktober vorig jaar in dezelfde week als burgemeester Patrick Moenaert van een aangetaste nier werd verlost.

,,Ik heb driemaal de herbestrating van de Markt meegemaakt, ik heb er de eerste auto's zien rijden, ik was er getuige van de studentenbetoging voor Leuven-Vlaams. Ik heb enorm veel materiaal, ook over de evolutie van de Markt. Dat zit allemaal in mijn hoofd, en ik zal er een boekje over schrijven'', nam Freddy zich vorig jaar nog voor.

Freddy had een uitgesproken belangstelling voor geschiedenis, volkskunde en heemkunde, vooral van zijn geliefde stad Brugge, waar hij zich trouwens ook als stadsgids uitleefde.

Freddy Cosaert was gehuwd met Griet Debusscher en had twee dochters, Julie en Sofie. De uitvaartdienst vindt vandaag zaterdag om 10 uur plaats in de Onze-Lieve-Vrouwekerk.

(CG) (in Het Nieuwsblad van 18/6/2005)
(hier geplaatst als mijn eigen vorm van "herinneren" P.R.)





Powered by Blogger