Van de dagen: Het Woord

Arcadisch Woordenboek...

donderdag, december 22, 2005

Woord 291


bierdrinker


"Oordelen zijn alleen waardevol, als ze positief zijn. Ieder afwijzend, afkeurend oordeel, ook als het als bevinding nog zo juist is, wordt onecht, zo gauw men het uitspreekt. Wat mensen over elkaar zeggen, daarvan zijn tweederde zulke 'oordelen'. Als ik van een mens zeg, dat hij me tegen staat, dan is dat een eerlijke uitspraak. Aan wie dit hoort wordt het overgelaten, of hij de schuld aan dit tegenstaan aan mij of de ander wil toeschrijven. Zeg ik echter van iemand, dat hij ijdel is of gierig of dat hij drinkt, dan doe ik hem onrecht. Op deze manier zou ieder mens zich snel door oordelen laten 'te gronde richten'. Volgens dit soort oordeel is Jean Paul een bierdrinker, Feuerbach een zijden sok en Hölderlin een gek geweest. Is daarmee iets over hen gezegd, meer over hen bekend geworden? Evengoed kan iemand zeggen: de aarde is een planeet, waarop vlooien zijn. Dit soort 'waarheden' zijn het summum van vervalsing en bedrog. Werkelijk echt zijn we alleen, waar we ja zeggen en respecteren. Het vaststellen van 'fouten', al klinkt dat nog zo fijnzinnig en intellectueel, is niet een oordeel, maar roddel."

Vindplaats: Herman Hesse over kritiek bij Schoon Schip Online(een onderdeel van Chroom.net)

Woord 291 - bierdrinker - do 22/12/2005





Powered by Blogger