Van de dagen: Het Woord

Arcadisch Woordenboek...

maandag, april 10, 2006

Woord 400


peilzender



… der gebruikte woorden iets mysterieus hield, haar zo nu en dan toch ook wat te slapen te leggen — en natuurlijk werd het meisje toen ook nog wat ziekjes: koortsigheden, hangerigheid, huilerigheid, en enige symptomen van verlatingsangst die maakten dat als ik bijvoorbeeld naar de voorraadkast liep voor een nieuw pak koffie ik als een peilzender steeds moest roepen ‘ik ben hier ik ben hier ik ben hier’, daar er met even grote frequentie gevraagd werd waar ik was. Daarbij moest er gewassen en afgewassen worden, en gekookt en boodschappen gedaan. Ik moet toegeven (ik heb er nooit echt aan gewild): maar het was een behoorlijke aanslag op zelfs maar de mogelijkheid om schrijvenderwijs iets voor elkaar te krijgen (ik koester geen ‘romantisch’ beeld van het schrijverschap: de noodzaak van afzondering, Thomas Mann-achtige scènes waarbij mijn huisgenoten sluipend door het huis moeten omdat ‘de tovenaar’ schrijft...) Redigeren tot daar aan toe, maar zelf iets opzetten deze week: het was bijna onmogelijk. Ook het bijhouden van deze aantekeningen schoot er bij in.

Vindplaats: Mark Reugebrink – Inwijkeling1/4/2006





Powered by Blogger