Van de dagen: Het Woord

Arcadisch Woordenboek...

zondag, mei 08, 2005

Woord 099



smetteloos




Mijn professionele leven heeft zich voor een deel afgespeeld aan de Universiteit van Utrecht, aan het Frans Instituut. In de keuken van dat Instituut heb ik menigmaal mogen genieten van typisch Utrechtse uitdrukkingen. Ze kwamen uit de mond van mevrouw Bakker, die de werkster was, maar tegen de tijd dat de docenten en studenten arriveerden haar schoonmakende taak al had verricht. Ze had zich dan getooid in een smetteloos wit schort en troonde in de keuken van het Instituut. Ze serveerde daar koffie. Echte drinkbare koffie, geen slootwater. In kopjes met een schoteltje en lepeltje, niet in kartonnen bekertjes. Voor ik aan het werk ging, dronk ik in die keuken een kopje koffie en besprak de wereld en het leven met mevrouw Bakker. Ik ving er uitdrukkingen op die me verrukten. Op een dag zei ze van iemand: Hij was zo dronken als een godmajoor. Nooit ben ik erachter gekomen wat een godmajoor was, nooit heb ik ernaar gevraagd.

Vindplaats: Nederlands: poëtisch op Ergosum
Woorduitleg: smetteloos/zonder smet, gebrek.../Vlekkeloos

Woord 099 - smetteloos - Zo 08/05/2005





Powered by Blogger