Van de dagen: Het Woord

Arcadisch Woordenboek...

woensdag, juni 01, 2005

Woord 123



zuur



"Ook maandagavond het late journaal gezien? Perpignan in brand. Rellen, geblakerde gevels, auto's in de fik... Of het een éénmalig incident of een catharsis was, daarover wil ik het hier even niet hebben. Ik ken niet alle gegevens. Een pak informatie ontbreekt mij, dus hoor je mij niet oordelen. Wel maakt het beeld van dat brandend Perpignan alweer pijnlijk duidelijk wat we allanger weten. Dat we op deze verdomde aardkloot gedoemd zijn om samen te leven en daar een vorm voor te vinden die aanneembaar is. De problemen zijn allang elke grens voorbij. Niet die van één land alleen, maar van een continent. De oplossing kan - tot spijt van wie't benijdt - alleen een democratische én een politieke zijn! Een moeizaam proces van spelregels, overleg, en een geschrift waarin die regels liggen vastgelegd. Het Franse 'Non', het Nederlandse 'Neen' van straks aan alleen al het principe van een Europese grondwet... Het stemt me droef. Want makkelijk is het wel om aan de kant te staan. Met een kop die kritisch staat van al het opgespaarde zuur. Neen, dat 'Neen' van ons is een soort 'Neen' dat volgens mij totaal niet kan deugen..."

Vindplaats: Een soort neen dat niet kan deugen
Woorduitleg: zuur/bijtend-brandend-scherp/niet zoet of zout/onaangenaam

Woord 123 - zuur - woe 01/06/2005





Powered by Blogger