Van de dagen: Het Woord

Arcadisch Woordenboek...

maandag, juli 04, 2005

Woord 156



brutaal





'Remco Campert zag ik optreden, ik kon me helemaal niet voorstellen dat je daarop voet van gelijkheid mee om zou kunnen gaan'. Dat zegt Bernlef in een interview. Niet dat ik gedichten schrijf, maar het schoot me te binnen toen ik Tjitske Jansen, Hagar Peters, Vrouwkje Tuinman en Maria Barnas zag voordragen. Zo'n 15, 20 jaar jonger dan ik, mooi, brutaal en vrij. In staat om zichzelf uit te drukken en iets oorspronkelijks te doen. Ik kan alleen maar tegen ze opkijken. Wel schrijven ze veel over de liefde en dan vooral de verloren variant. Vreemd genoeg staat dat ver van me af. Maria Barnas las een gedicht over een gelukkige liefde, het enige dat ze daarover schreef, vertelde ze. Een visioen, zei ze. En dat is het, heel mooi.

Hij schenkt witte wolken in mijn glas
blauwe lucht. IJsblokjes rinkelen in het landschap
en de dag is een tafel voor twee.

[uit: Twee Zonnen, 2003]

Vindplaats: Visioen op Karens weblog
Woorduitleg: brutaal/onbeschaamd

Woord 156 - brutaal - Ma 04/07/2005





Powered by Blogger