Van de dagen: Het Woord

Arcadisch Woordenboek...

maandag, juni 27, 2005

Woord 149



stopverf




Maar terwijl mijn aandacht verspringt van boek met stekels naar te hoog PC-scherm op het kinderverdiep, verlies ik alle banden met die tijdloosheid die ik toen gevoeld had. Vermoed ik aanvankelijk dat dit ontmoedigend is, blijkt nadien dat ik met verse moed de hernieuwde kennismaking aan mag gaan.
Ik heb zoals dat bij mij hoort heel toevallig een paar rode draadjes gevonden langs de randjes van de klevers. Over kunst, mussen en Latijnse stopverf.
Wanneer Mutsaers als juf schilderles aan de academie vraagt ‘wie al eens om een schilderij heeft gehuild’, “(zei een jongen) ‘Verfstreken zijn nu eenmaal geen tranentrekkers.’ ‘Van schilderijen ligt nu eenmaal niemand wakker,’ zei een meisje.” Is dit de jeugd waar ik zoveel van moet verwachten of is dit een grove samenvatting van impressies die Mutsaers opgedaan heeft als observator en die ze als auteur tot voor mij pregnante statements maakt.


Vindplaats: Paardejam van Charlotte Mutsaers
Woorduitleg: stopverf/een plastisch mengsel om gaten te dichten en ramen in te zetten

Woord 149 - stopverf - Ma 27/06/2005





Powered by Blogger