Van de dagen: Het Woord

Arcadisch Woordenboek...

maandag, oktober 31, 2005

Woord 239


tuimelen



In:

" Tot een verhaal dat ten grondslag ligt aan alle andere verhalen. Een verhaal dat jou vertelt hoe je later, bijvoorbeeld, naar avonturen op Tahitiaanse eilanden zult kijken. Die, hoe bijzonder ook, altijd op het tweede plan zullen staan, zelfs al worden zij objectief hoger gewaardeerd.
Zou ik nu weer in het fietsenhok staan, ik zou het heel anders doen. Ik zou in gedachten terug willen gaan, maar waarheen?
Ik zou ergens in willen tuimelen. In een doordeweekse scène, in een kamer, een beschrijving geven van die kamer, van dat wat er aan de muur hangt, van de kranten en tijdschriften die er rond, ach, slingeren deden ze bij ons nooit, van het gesprek dan of het non-gesprek aan tafel, Maar nee, niet mijn ouderlijk huis, niet de ouderlijke straat, misschien eerder de ontsnappingen eraan, de plekken die niet kunstmatig waren en waar andere regels golden, terug naar het ouderlijk huis van mijn vader, het huis met de schuifdeuren

Vindplaats:
Nicole Montagne over "Feit en f(r)ictie - Literaire Non-fictie in de Lage Landen in Deus ex machina
Van Nicole Montagne verschijnt overigens dezer dagen "De neef van Delvaux".

Woord 239 - tuimelen - Ma 31/10/2005





Powered by Blogger