Van de dagen: Het Woord

Arcadisch Woordenboek...

maandag, september 11, 2006

Woord 529


bepalen



Voor elke vorm van academische verpulvering van gedichten heeft de Laere geen goed woord over. “Ik heb een jaar literatuur gestudeerd aan de universiteit maar voelde me daar danig tekort schieten. Ik was daarvoor gewoon niet slim genoeg.” Misschien juist daarom heeft de dichter een sterke afkeer van alles wat ook maar riekt naar het academische wezen. “Literatuur is niet gemaakt om dood te analyseren. Voor mij is de lol er dan meteen af. Colleges over gedichten, kom nou. Hoe kan iemand anders voor je bepalen hoe jij een zin zou moeten interpreteren?” Zijn verontwaardiging bereikt een kookpunt. “Trouwens, dat poëzie slechts geschikt zou zijn voor de elite vind ik een afschuwelijke misvatting. Wie wil er als lezer nu vermoeid worden met feiten en stupide verwijzingen? Het gaat alleen maar om gevoel.”

Vindplaatsen: "Colleges over gedichten? Kom nou!" bij Cut-up
Sat, 12.08.2006





Powered by Blogger